آخرین اخبار
کد مطلب: 146612
سود خيالي برجام؛ اين‌بار در ايستگاه وين/ وقتي نمايش «معيشت_ مذاکره» توسط حاميان دولت تکرار مي‌شود
تاریخ انتشار : 1400/02/05 16:02:00
نمایش : 952
حاميان برجام در روزهاي پاياني عمر دولت نه تنها نسبت به سود خيالي و ضرر محض برجام هيچ پاسخي نمي دهند؛ بلکه اين روزها مذاکرات وين را دستاويزي قرار داده اند تا با همان سناريوي تکراري «فشار براي مذاکره» کشور را بيش از پيش متضرر کنند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ اين روزها مذاکرات وين به عنوان آخرين اميد جريان حامي دولت براي برداشت ميوه اي از باغ برجام در حالي انجام مي شود، که حاميان دولت فشار همه جانبه براي ادامه مذاکرات را آغاز کردند، سناريويي که پنج سال پيش براي تحميل کابوسي به نام برجام به کشور آغاز شد.

دي ماه سال 94 برجام که حاصل ديپلماسي دولت بود، اجرايي شد، توافقي که در پس آن وعده هاي رنگارنگ بسياري از سوي دولت نهفته بود، دولت وعده داده بود که با اجراي اين توافق گشايش هاي مختلف در زمينه هاي گوناگون از اقتصادي تا سياسي و علمي و لغو تحريم ها رقم خواهد خورد.

مردم به خيال عملي شدن وعده هاي دولت مشتاق اجراي برجام بودند و دولتي ها هر روز رنگ و لعاب اين توافق را بيشتر مي کردند تا جايي که برخي حاميان برجام هر لحظه تاخير در اجراي آن را براي کشور زيان بار اعلام کردند.

برجام روزانه جلوي ضرر 100 ميليون دلاري را مي گيرد!

اکبر ترکان  مشاور ارشد رئيس‌جمهور در واکنش به دغدغه برخي نمايندگان مجلس نهم براي بررسي دقيق برجام تا پيش از اجراي آن ادعا کرد: «اگر نمايندگان بدانند که ۱۰۰ ميليون دلار در روز يعني چه ضرري، قطعاً وارد حاشيه‌سازي برخي جريان‌هاي سياسي نمي‌شوند.»

وي در گفتگويي اجراي برجام را جلوگيري ار ضرر 100 ميليون دلاري اقتصادي کشور در هر روز دانست و گفت: «من ترديدي ندارم اجراي برجام تا حدود زيادي مي‌تواند مشکلات اقتصادي کشور را حل کند. حال که برجام از سد کنگره آمريکا و مخالفان ايران در کنگره گذشته، شايسته است نمايندگان مجلس هرچه زودتر بحث و بررسي برجام را در مجلس شوراي اسلامي به سرانجام برسانند تا جلوي ضرر روزانه ۱۰۰ ميليون دلاري اقتصاد کشور را بگيرند.»

رسانه هاي حامي دولت در تکميل پازل فشار «خسارت در تاخير اجراي برجام» را کليد واژه عمليات رواني خود قرار داده و هر روز تيتر زدند که نبايد اجراي برجام به تعويق بيفتد ما در حال ضرر کردن هستيم!

 

 

سيروس ناصري، عضو سابق تيم مذاکره کننده و حامي برجام با برآورد سود پول هاي بلوکه شده ايران و ديگر هزينه هاي غيرمستقيم تحريم زيان اجرا نشدن برجام را محاسبه کرد و مدعي شد روزي ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميليون دلار هزينه تأخير در اجراي برجام است.

رئيس جمهور هم در مهر94 در جريان همايش صنعت و تجارت عنوان کرد: تاخير در اجراي برجام براي کشور مشکل ساز است.

اين اما تنها يک روي فشار براي تحميل برجام به کشور بود چرا که روي ديگر اين سناريو چرتکه انداختن براي محاسبه سود بادآورده برجام بود.

براساس ادعاي مذاکره کنندگان و حاميان دولت توافق برجام روزانه حداقل ۱۰۰ تا ۱۷۰ ميليون دلار آورده اقتصادي براي کشور داشت؛ رقمي که شايد امروز بعد از گذشته 5 سال از آغاز اجراي اين توافق به عددي بيش از 182 ميليارد و 500 ميليون دلار برسد اما اين رقم سود آيا هيچ گاه وارد کشور شد يا نه؟ قطعا اين سوالي است که دولت و حاميان برجام بايد در پيشگاه ملت به آن پاسخ بدهند.

تکرار سناريوي حمايت از برجام اين‌بار در حمايت از مذاکرات وين

حاميان برجام در روزهاي پاياني عمر دولت اما نه تنها نسبت به سود خيالي و ضرر محض آن اين توافق هيچ پاسخي نمي دهند، بلکه اين روزها مذاکرات وين را دستاويز قرار داده تا با همان سناريوي تکراري فشار براي مذاکره، کشور را بيش از پيش متضرر کنند.

صادق زيباکلام فعال سياسي و حامي برجام در اظهارنظري عنوان کرده است: مثل برجام قبلي، اينبار هم تندروها نگرانند مبادا توافق منجر به تنش زدايي با غرب شده و خللي در آمريکا ستيزي پديد آيد!

او در حالي سرنوشت شوم برجام را به داخل کشور گره زده که حافظه تاريخ به ياد دارد که اولين نقض برجام و جلوگيري از انتفاع حداقلي ايران از اين معاهده، در دولت اوباما رخ داد و با ورود ترامپ به کاخ سفيد اين روند تشديد شد؛ حال آنکه در زمان بازگشت يک دموکرات به کاخ سفيد نيز، هنوز در بر پاشنه عدم انتفاع ايران از منافع خود در برجام مي چرخد.

اين استاد دانشگاه البته همچنان اميدوار به سودکلاني که در پس مذاکرات عايد ملت مي شود گفته است: «منتقدان مذاکرات وين همچون برجام قبلي نميخواهند بهبود وضع اقتصادي بسود روحاني و ميانه روها شود»

روياي تعبير نشده غربگرايان در برجام اين روزها باعث شده که اين جريان در واپسين روزهاي عمر دولت خود را به خواب زده تا شايد از روياي شيرين مذاکرات سودي کلان به جيب بزنند، بدون توجه به اين واقعيت که طرف مقابل نه حتي در صورت اعطاي امتيازاتي محدود، مجددا دبه جديدي را در مذاکرات ايجاد خواهد کرد.

انتهاي پيام/ک
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس